Bedrijven willen groter, willen meer om de winst te verhogen en daarmee de aandeelhouders tevreden te stellen. Dat is vaak de achterliggende gedachte bij de een fusie of vergaande samenwerking. De vraag is echter wat het effect hiervan is op de klanten die voor de inkomsten moeten zorgen. Welk voordeel hebben zij van de drang om de winsten jaarlijks hoger te laten zijn. Of zijn zij juist de dupe van dit soort geldingsdrang?

Recentelijk liep ik door het centrum van Amsterdam en wel door de duurste straat van Nederland. Duur voor alle duidelijkheid voor de winkeleigenaren, want nergens in Nederland is de huur hoger dan in de Kalverstraat. Er zitten bijna alleen maar winkelketens in deze straat, zonder twijfel het gevolg van de hoge kosten. Wat echter verder verder opvalt is het enorme aantal Telecom winkels. Bijna ontelbaar en zelfs meerdere van hetzelfde merk op loopafstand. Voor mij de bevestiging dat de prijzen van de mobiele telefonie nog altijd veel te hoog zijn, want daar komt ook nog eens bij dat klanten nauwelijks te vinden zijn in deze shops. Is dat te verklaren? Voor mensen met gezond verstand niet en daar hoor ik ook toe.

Zelf ben ik klant bij Vodafone, net als de rest van mijn gezin. Op de site van Vodafone las ik dat het mogelijk was een gesprek dat op een vast nummer binnenkomt door te sluizen naar je mobiele telefoon. Ideaal als ZZP’er. Op 11 juli 2015 belde ik de afdeling verkoop van Vodafone. De medewerker die ik aan de lijn kreeg kende het product niet. Na mijn aandringen ging hij navraag doen bij een collega om vervolgens mijn gegevens te noteren om later teruggebeld te worden. Inmiddels is het eind april 2016 en nog altijd geen bericht. En of ik actie heb ondernomen? Jazeker! Via mail, bezoek aan de Vodafonewinkel, via een klachtenformulier en via twitter heb ik naar de status gevraagd en mijn ongenoegen geuit. Ruim een maand geleden zelfs een brief gestuurd naar de verantwoordelijk directeur bij Vodafone. Geen enkele reactie gekregen, het enige dat is gebeurd is dat Vodafone mijn bestelling heeft verwijderd uit haar systeem.

Vodafone gaat op korte termijn samen met Ziggo. Opvallend genoeg biedt Ziggo sinds kort diensten voor mobiele telefonie aan die aanzienlijk goedkoper zijn dan die van Vodafone, maar dat zal na de fusie zonder twijfel snel recht worden getrokken. Zonder twijfel in het nadeel van de consumenten en voordeel van de winst-beluste en daarmee bonus-opstrijkende directie en beleidsmakers. De vorige fusie in deze wereld, Ziggo met UPC, laat zijn sporen nog altijd na. Een toename in het aantal storingen en afname in de kwaliteit van de snelheid van het internet is wat de consument hiervan heeft gemerkt. Ook zijn de tarieven recentelijk wederom verhoogd. Ziggo ziet dat overigens anders, want ik krijg nu nieuwe gratis TV kanalen waar ik niet om heb gevraagd. Gratis?

Het is voor mij duidelijk dat Vodafone kleine ondernemers niet belangrijk vindt en zelfs niet het fatsoen heeft te reageren als je een product bij hun wil afnemen. In welke andere sector maak je mee dat een bedrijf geen contact met je opneemt als je iets wil kopen. Het geeft de bizarre situatie weer waarin de Telecom branche zich naar mijn mening begeeft.

De aanpak van Vodafone is echter wat kortzichtig. Op korte termijn gaat een organisatie waar ik werkzaam voor ben een nieuw contract afsluiten voor Telecom diensten. En dan gaat het niet om 3 abonnementen maar een kleine 1000. Tja, en hoe groot de kans is dat mijn handtekening komt te staan naast die van de eerder genoemde Vodafone directeur mag je zelf inschatten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *